Canadian Federation of
Medical Students
Main page content
About the CFMS
The CFMS is an organization representing over 8,000 medical students from 15 Canadian medical student societies from coast to coast. We represent medical students to the public, to the federal government, and to national and international medical organizations.
PRESS RELEASE: Visiting Electives for the Class of 2023
January 11, 2022

La version en français suivra.

PRESS RELEASE: Visiting Electives for the Class of 2023

Dear Class of 2023,

I know there are rumblings about a vote that occurred at a recent undergraduate deans meeting. I know that the decision made by the deans to recommend AFMC not move forward with visiting electives for the class of 2023 has created mixed feelings for students from across the country. Many of you are deeply disappointed and were eagerly waiting for a return to a more typical medical school experience and career exploration. Many of you are relieved because your school’s clerkship schedule would not allow for you to participate if it did open up and you feel like you have a more equitable chance at matching to your desired programs. We hear your concerns and all of those feelings are valid. As your national representatives we take all viewpoints to the table when we meet with our external partners. Our team knows we were elected on our campaign points to ensure equitable access to medical education for all students and that is at the forefront of our mind in every discussion and decision we make.

There is no doubt that the Class of 2023 has had more hardship than other cohorts of the past. You started your medical education in a pandemic and/or have completed your entire clerkship experience in a pandemic and have had to show adaptability and resilience at every turn. I am sorry that we have to navigate yet another hurdle, it is not fair. There is no doubt about the immense value visiting electives brings. Let us share with you what we know so far:

With every school impacted in a different way, we are working with our Class of 2023 Advisory Group, reconvening the President’s Round Table, and engaging with students coming forward sharing their concerns.

Sincerely,

Santanna Hernandez

President, CFMS

FRANÇAIS:

Chère cohorte de 2023,

Je suis consciente qu’il y a des rumeurs qui circulent à propos du résultat du vote qui a eu lieu lors d’une réunion récente des doyens des études de premier cycle. Je sais que la décision prise par les doyens, c’est-à-dire, de recommander à l’AFMC de ne pas aller de l’avant avec les stages optionnels de visite pour la classe de 2023 a suscité des sentiments mitigés chez les étudiants de tout le pays. Beaucoup d’entre vous sont profondément déçus et attendaient avec impatience un retour à une expérience plus typique de l’école de médecine et de l’exploration de carrière. Beaucoup d’entre vous sont soulagés parce que le calendrier des stages de votre école ne vous aurait pas permis de participer si une place s’était libérée et vous avez le sentiment d’avoir une chance plus équitable d’être admis dans les programmes que vous souhaitez. Nous comprenons vos préoccupations et tous ces sentiments sont valables. En tant que vos représentants nationaux, nous prenons en compte tous les points de vue lorsque nous rencontrons nos partenaires externes. Notre équipe sait que nous avons été élus sur les points de notre campagne visant à assurer un accès équitable à l’éducation médicale pour tous les étudiants et cet objectif est au premier plan de nos préoccupations dans chaque discussion et décision que nous prenons.

Il ne fait aucun doute que la classe de 2023 a connu plus d’épreuves que les autres cohortes du passé. Vous avez commencé vos études de médecine pendant une pandémie et/ou vous avez effectué tout votre stage pendant une pandémie et vous avez dû faire preuve d’adaptabilité et de résilience à chaque instant. Je suis désolé que nous devions franchir un nouvel obstacle, ce n’est pas juste. Il n’y a aucun doute sur l’immense valeur des visites de stages optionnels. Permettez-nous de partager avec vous ce que nous savons jusqu’à présent :

Chaque école étant touchée de manière différente, nous travaillons avec notre groupe consultatif de la promotion 2023, nous convoquons à nouveau la table ronde du président et nous nous engageons auprès des étudiants qui nous font part de leurs préoccupations.

Sincèrement,

Santanna Hernandez